Новини

Какво се случва покрай мен

Живко Табаков: Ще си върнем руските туристи с алтернативни видове туризъм и конкурентен продукт

Живко Табаков: Ще си върнем руските туристи с алтернативни видове туризъм и конкурентен продукт

- Г-н Табаков, руският премиер Дмитрий Медведев заяви при посещението си у нас, че руските туристи вече няма да предпочитат България, а ще се насочват към съседни страни, защото там почивката ще им излезе по-евтина. Наистина ли се очертава такъв сезон – без руски туристи, на които ние, по Южното Черноморие, много разчитаме?

- Когато една такава новина бъде излъчена от втория човек в Русия, тогава хората започват да осъзнават тежестта на тази истина. Това изобщо не ме учудва и нееднократно съм алармирал, че отливът на руски туристи започна още от 2018 г. Още тогава аз бях прогнозирал, че ще има спад на руския пазар с около 30 %. Най-вероятно ще стигне до около 50 % в хотелската част. Миналата година сезонът се доближи до тези мои прогнози. По-притеснителното в случая е, че тази тенденция продължава и през 2019 г. Най-вероятно ще се върнем към нивата от 2015 г., когато имаше отлив на руски туристи, благодарение на политиката на Русия към България.

Припомням, че руският президент тогава беше издал указ, с който се забраняваше държавните служители да почиват в България и ги насочи към вътрешния руски туризъм, предимно към Сочи. Имахме малшанс с геополитическата ситуация, която успя да върне руските туристи в България поради влошените отношения между Русия и Турция, както и зачестилите атентати в Турция, в Тунис и в Египет.  За жалост обаче ние никога не сме имали по-конкурентен продукт от този, който се предлага в Турция. Винаги съм апелирал към бизнеса, че трябва да се възползва от тази геополитическа ситуация и да направим така, че да задържим руските туристи и в бъдеще.

- Какво трябваше да се направи?      

- Бяха необходими няколко неща. Беше необходимо от 2015г. до сега ние да подобрим качеството на обслужването, да засилим гостоприемното отношение към туристите, държавата трябваше да направи всичко възможно за намаляване на цените на визите.  Така днес, когато отново сме поставени в конкурентна ситуация с Турция, Тунис и Египет, вече можеше да сме оставили у руския турист трайно добро впечатление и той да не изпитва нужда да смени България като туристически пазар.

- Руските граждани обаче вече продават и имотите си у нас на вторичния пазар.

- Да, това е още по-притеснително и показва трайна тенденция към скъсване на тези топли отношения с България. Тук не говоря в исторически план. Когато те купуваха имоти у нас, смятаха, че България е добро място за инвестиция, където се чувстват сигурни и където могат да изживеят спокойно старините си.

- Не става ли отново въпрос за проблеми в самата Русия – за срив на рублата, за невъзможност на хората да поддържат имотите си у нас? Или просто са решили, че ще им е по-изгодно, вместо да поддържат имот е нас, с тези пари да почиват някъде другаде?

- Сривът на рублата не е от тази или от миналата година. Той е тенденция от 4-5 години. Тоест, когато беше в най-ниската си стойност, руснаците не продаваха имотите си у нас. Сега  при продажбите със сигурност губят от първоначалната си инвестиция. Така че, със сигурност, не продават имотите си, защото смятат, че това е добра сделка, а защото вече смятат, че България не е тяхното място.

- Не е сигурна и спокойна или е скъпа?

- Правя разлика между това да живееш в България и да почиваш тук. Когато сравним продукта, в Турция той е по-евтин и по-конкурентен. Но когато говорим за собствеността на руските граждани в България, смятам, че страната ни не е скъпа за живеене за тях.

- Сега обаче, поне според премиера Медведев, те се насочват към Сърбия, Македония и Хърватска. Конкурентни ли сме на тези пазари?

- И трите дестинации са нови за руския турист. Въпрос на рекламна кампания. В случая Медведев даде тези държави като пример, като искаше да ни подскаже, че ние трябва да създаваме нов, различен и конкурентен продукт. Какво имаше предвид? Той обърна внимание на културно-историческия туризъм, поклоническия туризъм, който е много търсен от руските туристи и това беше пример към продукта, който е добре да предлагаме и ние. Истината е обаче, че дори след посещението на премиера Медведев, ние тази година не можем да очакваме някакъв обрат и положителни тенденции.

Другото, което е интересно е, че полетите, които руските туроператори, които са резервирани до бургаското летище, са запазили броя си. Надявам се поне да задържим нивата от миналата година, макар че през 2018 г. отчетохме спад на руските туристи. По-притеснително ще бъде ако паднем още надолу.

- Практиката показва, че много от резервираните полети се отказват по време на сезона.

- От 11 март започват двете големи руски туристически борси, които са от изключителна важност за нашите туроператори. В края на месеца ще имаме реална представа какво можем да очакваме през този туристически сезон.

- Какво трябва да направи Бургас, за да привлича повече туристи? Имам усещането, че летовниците от Слънчев бряг и другите курорти идват тук само когато времето не става за плаж и могат да се отидат на шопинг.

- 90 % от руските туристи, които посещават България, се насочват към Южното Черноморие. Предимно в месеците юни, юли и август. Затова ние много държим на тях. Хубаво е, че много руски граждани вече живеят постоянно на територията на община Бургас. Когато обаче говорим за туризма в общината, нееднократно съм посочвал, че Бургас през последните няколко години забави работата си по отношение на развитието на туризма в града. В общината липсва такъв маркетингов отдел, който да работи на територията на нашите пазари, който да работи с турагентите и туроператорите и да поддържа тесни връзки с бизнеса. Един от анализите, който направихме в края на 2017 г., показва, че Бургас е със средна заетост 36,4 % на легловата база. Това не ни прави конкурентни дори на Варна, Несебър, Поморие и Созопол, които са предпочитани от туристите, и то не само руските. Започнахме да се конкурираме със Стара Загора, което, според  мен е притеснително.

Бургас има много възможности. Освен масовият летен туризъм, трябва да се развива и уикендтуризъм, тоест да се рекламираме на територията на България, както и конгресен и конферентен туризъм. Имаме и бази за развитието на спортен туризъм. Това, че нямаме отдел, който да развива тези възможности, го отчитам като един от най-големите ни минуси.

Автор: Екатерина КАПРОВА

Източник: Burgasnews

Споделете в:

Последвайте ме в

Социалните мрежи!